Hasagas G'vul

The past week’s Sedrah contains the verse:

ארור משיג גבול רעהו ואמר כל העם אמן

In both the formal Halachic literature of the Aharonim1 as well as common parlance, the expression “Hasagas G’vul” is frequently used in reference to illegitimate competition. The Gemara, however, never imputes that meaning to the phrase, and moreover, I am not aware of any Tanaic or Amoraic source that does.

This point has already been made by the Radvaz2:

תחלה אומר כי שמעון לא טוב עשה שירד לתוך אומנותו של חברו ויורד עמו עד לחייו וראוי לעונש ומותר למקרייה רשע דאמרינן עני המהפך בחררה ובא אחר ליטלה ממנו נקרא רשע ומרגלא בפומייהו דאינשי דקורין לכיוצא בזה השגת גבול ולפי זה קאי בארור דכתיב ארור מסיג גבול רעהו אבל לפי האמת קרא לאו בהכי משתעי אלא במסיג גבול קרקעו של חברו ומרחיב את גבולו ולעבור עליו בשני לאוין אם הוא בארץ ישראל ואין כאן מקום להאריך בזה.

Ironically, the earliest instance of which my colleagues and I am aware of this questionable usage occurs in an obscure responsum of another Egyptian Posek of several centuries earlier, the Rambam3:

סוף דבר, כל מי שמעכב (חברו) לעסוק במעשיו, הרי הוא בכלל מסיג גבול רעהו לפי דעתי

  1. at least that of the Ashkenazic Poskim []
  2. שו”ת רדב”ז חלק ד’ אלף קכ”ו / נ”ד []
  3. שו”ת הרמב”ם (בלאו) כרך ב’ סימן רע”ג עמוד 522 []
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Hasagas G'vul

  1. Pingback: בין דין לדין » Blog Archive » Hasagas G’vul II

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *