Blaming the Victims

The Leonard Lopate show recently had a segment on Jonathan Torgovnik’s photographic exhibition “Intended Consequences: Rwandan Children Born of Rape” at the Aperture Gallery:

During the 1994 Rwandan genocide, hundreds of thousands women [sic] were subjected to massive sexual violence by members of the infamous Hutu militia groups, known as the Interhamwe. Among the most isolated survivors are women who have borne children as a result of those rapes.

Serendipitously, shortly after hearing (part of) the segment, while looking for something else entirely I chanced across this quite startling and rather disturbing suggestion of Avnei Nezer that a rape victim cannot become pregnant unless she at some point during the attack actually desires her assailant (and submits willingly to him):

אך לאחר העיון ספק אונס בנתעברה יש לפקפק אם לחושבו לספק, דלכאורה קשה על הש”ס כתובות דמחשיב ספק אונס לספק, והא בש”ס בבא קמא (צ”ט ע”ב) דטבח אומן שקלקל פטור וצריך להביא ראיה שהוא אומן, והטעם בזה נראה פשוט משום דפטור אומן דאנוס הוא, ולשון הש”ס אונס רחמנא פטריה, והרי החיוב ודאי שהזיק והפטור ספק חייב, וכיון שמוציאין ממון על כרחך דכודאי שאינו אונס משוינן ליה, ואם כן למה נצרף זה לספק, אך התירוץ פשוט דהיתר סוטה באונס מוהיא לא נתפשה וכשהיא נתפסה היינו נאנסה אין התחלת איסור, והטעם דאיסור סוטה לבעלה מפורש בפרק קמא דסוטה (ט’ ע”א) היא נתנה עיניה במה שאינה שלה, וכשהיא באונס לא נתנה עיניה כלל, ואין צריך לפטור מולנערה לא תעשה דבר, רק שאין כאן התחלת חיוב:

אך בנתעברה הלוא עיבור האשה על ידי מיין נוקבין ועל ידי תשוקתה נפתח פי המקור לקלוט הזרע כנודע, ואם היתה אנוסה מתחילה ועד סוף ולא רצתה בו כלל אי אפשר שתתעבר, רק שיש חשש שמא תחילה באונס וסופו ברצון דמותרת לבעלה והטעם כמו שכתב הרמב”ם שיצר שהלבישה סופה לרצות, וכיון שבאמת נתרצית ונתנה עיניה בו רק שהיתה מוכרחת לרצון זה, אין היתרה רק מלנערה לא תעשה דבר, …

ואמנם יש להביא ראיה דבנתעברה אין לספק באונס, ממה שדנוה לתמר בשריפה אף שלא ראו גוף המעשה רק ממה שהרתה לזנונים וניחוש שמא אונס הי’ ומספיקא היכי קטלינן לה, אלא ודאי כמו שכתבנו משום דבאונס מתחלה ועד סוף אי אפשר שתתעבר, וכיון דודאי על כל פנים סופה ברצון לא חיישינן שמא תחלתה באונס:

ויש לדחות מדלא טענה שאונס היתה אין להסתפק בכך, … כיון שנתברר שזינתה, על כל פנים הי’ לה לטעון שאונס היתה אם האמת כן, על כן דנוה בשריפה בסברת מדלא טענה, …1

[Emphasis added.]

While there seem to be some indications that female orgasm can be beneficial for conception, it does not appear to be strictly necessary. I consulted a colleague of mine who is well versed in fertility related Halachah, and he was surprised at Anvei Nezer’s contention.

  1. שו”ת אבני נזר אה”ע סימן מ”ד אותיות ג – ז: קשר []
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *