More Than Four Wives

Reuters reports (via Religion Clause):

Lashes for Saudi religious policeman with six wives

Wed Feb 17, 2010 4:09pm IST

RIYADH (Reuters) – A Saudi court has sentenced an employee of the kingdom’s religious police to 120 lashes for marrying six women.

The man said he was not educated enough to know that Islam does not allow men to marry more than four women at any one time, said an official at Ahad al-Massarha court in the southern province of Jazan.

“The judge did not believe him. Nobody believed him. I honestly did not,” the official told Reuters.

The court banned the man from standing as a preacher and leading prayers, ordered him not to travel abroad for a five-year period and to memorise two chapters from the Koran. …

Islam allows polygamy for men on condition the wives are treated fairly.

In Halachah, the four wife limit is merely advisory, but not mandatory (in times / places where the חרם דרבינו גרשום and similar enactments, customs and personal commitments do not apply):

נושא אדם כמה נשים והוא דאפשר למיקם בסיפוקייהו

ומכל מקום נתנו חכמים עצה טובה שלא ישא אדם יותר מד’ נשים כדי שיגיע לכל אחת עונה בחודש

ובמקום שנהגו שלא לישא אלא אשה א’ אינו רשאי לישא אשה אחרת על אשתו:

רבינו גרשום החרים על הנושא על אשתו אבל ביבמה לא החרים וכן בארוסה:1

Helkas Mehokek maintains that the woman may waive the condition of אפשר למיקם בסיפוקייהו:

יש להסתפק אם האיסור היא מצד האשה שהיא יכולה למחות בידו מאחר שאין יכול לקיים לה שאר וכסות ועונה או נימא דאף היא מתרצה לו ונותנה לו רשות לישא אחרת הבית דין מוחין לו אם אינו יכול להספיק אותם

ומדברי הרמב”ם (פרק ט”ו מהלכות אישות) הביאו הטור (בסימן (ע”ז) [ע”ו] ס”ק ד’) משמע דתלוי ברצון הנשים וכן משמע בתשובת הריב”ש סימן צ”א

ומקרא מלא הוא (והחזיקו שבע נשים באיש אחד ביום ההוא לאמר לחמינו נאכל ושמלותינו נלבש רק יקרא שמך עלינו אסוף חרפתינו ישעיה ד’) וכל דבר שבממון תנאו קיים:2

Beis Shmuel concurs, but adds that in the case of a Yevamah, the court must counsel her against the marriage:

הנה אם היא מוחלת ורצונה להסתפק במיעוט בוודאי רשאי לישא אפילו אם אי אפשר למיקם בסיפוקייהו וכן כתב בחלקת מחוקק

מיהו ביבמה נראה אפילו אם היא מוחלת מכל מקום מוטל על הבית דין ליתן לה עצה טובה שאל תנשא לו …3

  1. שולחן ערוך אה”ע סימן א’ סעיפים ט’ – י []
  2. חלקת מחוקק שם ס”ק י”ג []
  3. בית שמואל שם ס”ק י”ח []
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *