It Takes A Village

For C.S., whose parshah it is.

A number of Tosafist commentaries to today’s parshah explain that the involvement of the general Hittite community in what was apparently a simple purchase by Avraham of Efron’s private property was necessary since mere acquisition of title would not have sufficed to allow Avraham to utilize it as a cemetery, without permission from the community or its leadership:

ויקם אברהם וישתחו. אברהם היה צריך לכולן שאפילו מכר לו עפרון את השדה לא היה אברהם רשאי לעשותו בית הקברות שלא ברשות כל בני העיר ולכך הוצרך לקום כדי להשתחוות לכולם אפילו לאותם שלאחוריו שלא מכרו אבל בהשתחוות לעפרון שהיה יחידי לא הוצרך לקום אלא להשתחוות לפניו שנאמר וישתחו אברהם לפני עם הארץ. פירוש השתחוה לעפרון לפני עם הארץ.1

תנו לי אחזת קבר עמכם. נראה דצריך אדם ליקח רשות מכל גדולי העיר לעשות בית הקברות ולפיכך שאל רשות מהם. ומתוך כך ניחא הא דאמר לקמן ויקם שדה עפרון וכתיב ויקם השדה והמערה וכו’ ויקם אחר ויקם לומר לך שקנה שדה מבעליו ואחר כך קנה המקום לעשות אחוזת קבר מן המושל שלא יכול לעשות בית הקברות בלא רצונו והיינו קימה שנייה:2

ויקם שדה עפרון וגו’. ויקם השדה והמערה וגו’ שתי קימות הללו למה. אחת שקנה השדה (ובעליו) [צ”ל מבעליו] ואחת שקנה המקום מהמושל שאינו יכול לעשות בו בית הקברות בלא רצונו:3

Ralbag, too, understands the narrative similarly, and he explicitly makes the association with Hazal’s body of נזקי שכנים law:

התועלת השביעי הוא במדות שאין ראוי לאדם לעשות בקרקעותיו דבר יגיע בו הזק או צער לשכניו אם לא בהסכמתם, ולזה תמצא שבקש אברהם מאת בני חת שיסכימו שיהיה לו השדה והמערה שבו אשר קנה לאחוזת קבר וכבר הוציאו רז”ל מזה השרש דינים רבים במקומות מבתרא

I recently delivered a lecture on נזקי שכנים, to which the above sources served as an introduction. The lecture, and my notes thereto, are available at the Internet Archive.

  1. חזקוני ריש חיי שרה – קשר []
  2. הדר זקנים שם – קשר []
  3. רבותינו בעלי התוספות על התורה (ריב”א) שם – קשר []

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *